Offering transcultural music education

We create musical encounters between people of all (musical) backgrounds while experiencing music-making as a communal ritual, an aesthetic experience as well as a means of communication – especially where conventional communication reaches its limits.

 

We see the potential hurdles that may emerge due to diversity as an opportunity: dissonance or shaky rhythms are authentic expressions of social discourse. Where differences or disagreements occur, the opportunity arises for a change of perspective, for a chance to learn from each other, and, ultimately, for a chance to grow with each other.

 

School concerts with Tiny Bridges, transcultural music education with the Bridges-Dolmuș, baby concerts with the Qantara Trio, Bridges in the Classroom and the Ensemble Dusti are our main focus (see below for more information).

 

The focus is not on the conventional means of passing on musical knowledge or the music of the (supposed) majority society; rather, with sharing and experimentation, the focus lies with musical exchange on an equal footing.

 

The pedagogical and artistic orientation and conception of the projects is developed by Samira Memarzadeh in collaboration with the Bridges team.

 


What kind of impulses and ideas are needed to promote diversity in musical education? In the context of migration and integration processes, what is the role that musical cultural diversity can play? What significance does this diversity have for identity development and the success of a society characterized by immigration?

 

Migration in Germany is not unique or an exception, but has been a normality for generations. Migrants bring their own (musical) culture with them. But to what extent are demographic change, migration and refugee movements reflected in the musical landscape and the musical-cultural education?

This is the reference point of the musical pedagogic concept at Bridges – Musik verbindet. The music of foreign countries has little place in music lessons at school, music schools and musical institutions. Our musicians have a wealth of different musical and cultural backgrounds, so we would like to tackle this issue this through music pedagogical collaborations with our partners.


Musikvermittlung mit der Bridges-Dolmuș

Unsere Bridges-Dolmuș kommt – gefüllt mit Instrumenten, Bridges-Musiker*innen und Musikvielfalt –  an Frankfurter Schulen. Die Schüler*innen lernen nicht nur etwas über Musik, sondern verstehen sie intuitiv, indem sie von Beginn an selbst musizieren: Im Klassenorchester spielen sie gemeinsam mit Bridges-Musiker*innen eigens komponierte Stücke, die auf Rhythmen wie Nyabinghi, Bossa Nova, Zaidi oder Malfouf basieren. Sie erleben transkulturelle Musik und lernen, sich im gemeinsamen Musizieren miteinander zu verständigen.

 

Die Konzeptidee entstand 2021/2022, wurde ab Sommer 2022 mit einzelnen Konzerten und Events erprobt und nun im Schuljahr 2022/23 im Rahmen eines umfangreichen Projekts an der Günderrodeschule Frankfurt umgesetzt. Zum Einsatz kommen die Instrumente Darbukas, Tonguedrums und Tenburs.

 

Die Bridges-Dolmuș an Ihrer Schule?

Die Bridges-Dolmuș kann sowohl als eintägiges Instrumenten-Karussell wie auch als mehrwöchiges Projekt eingesetzt werden. Wenn Sie die Bridges-Dolmuș an Ihre Schule einladen möchten, kontaktieren Sie uns gerne unter musikvermittlung@bridgesmusikverbindet.de

 

Musiklehrerin Susanne Rentel über das Projekt: 

“Das Projekt Bridges-Dolmuș war für unsere Schüler*innen in vieler Hinsicht sehr wertvoll: Es hat den Drittklässlern eine direkte Begegnung mit unterschiedlichen Musikstilen, live gespielt von Musiker*innen aus unterschiedlichen Kulturkreisen, und eine anschließende musikalische Interaktion ermöglicht, ebenso wie das Aktive-Teilhaben an dieser Musik mit Instrumenten, die die meisten Kinder vorher nicht kannten. Das Konzept war sehr gut durchdacht und vorbereitet und ist in jeder Hinsicht wiederholens- und empfehlenswert.”

 

Konzept: Samira Memarzadeh, Nicola Vock

Projektleitung: Nicola Vock

Leitung der Stunden: Nicola Vock, Dennis Merz

Gastmusiker*innen: Dana Barak, Vladimir Dindiryakov, Hesham Hamra, Youssef Laktina, Eleanna Pitsikaki, Khadim Seck

Komponist*innen: Andrés Rosales, Dennis Merz, Youssef Laktina

Pädagogische Beratung in der Pilotphase: Susanne Rentel

Pilotphase: Günderrodeschule Frankfurt, 3. Klassen

 

Die Schulbesuche wurden maßgeblich unterstützt durch die Gesellschaft der Freunde internationales Theater Frankfurt e. V.


Yalla! 

Baby concerts with the Qantara Trio

 

Our Qantara Trio invites babies & toddlers from 0 to 3 years together with their parents to a musical journey of discovery into colorful worlds of sound: Delicate harp sounds meet heartfelt singing, soft oud tones and lively percussion. You can hear songs in a variety of languages, catchy rhythms and lush melodies that invite you to dance, clap and sing along, or simply to dream and enjoy.

 

Frankfurt premiere at the Gallus Theater Frankfurt: 19.03.23

 

Yalla! is a co-production with Tonhalle Düsseldorf and premiered there in January 2023.

 

Qantara Trio:

Jessica Poppe, vocals

Hesham Hamra, oud

Samira Memarzadeh, harp

 

Concept/Direction: Stephanie Riemenschneider

Stage design/Costume: Sabine Kreiter


Bridges im Klassenzimmer

in Kooperation mit der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt a. M.

 

Unter der Leitung von Prof. Dr. Schilling-Sandvoss, Professorin für Musikpädagogik und Dekanin des Fachbereich 2 (Lehrämter, Wissenschaft und Komposition) an der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt, findet regelmäßig ein Seminar in Kooperation mit Bridges – Musik verbindet statt. Es richtet sich primär an Lehramtsstudierende, kann jedoch auch von Studierenden weiterer Musikstudiengänge besucht werden.

 

In dem wöchentlich stattfindenden Seminar beschäftigen sich Studierende zunächst theoretisch mit transkultureller Musikvermittlung und entwickeln im Anschluss gemeinsam mit Bridges-Musiker*innen Unterrichtseinheiten zu z. B. afghanischer oder arabischer Musik, die an Frankfurter Schulen umgesetzt werden.

 

Bridges-Musiker*innen sind aktiv in die Unterrichtsstunden eingebunden, als Künstler*innen, die den jeweiligen Musikstil live vorspielen, sowie als Expert*innen für Stil und Instrumentarium.

 

Das Projekt fand erstmals im Sommersemester 2019 sowie im Wintersemester 2020/2021 statt, wird in 2022/2023 weitergeführt und durch die con moto foundation gefördert.

 

Projektleitung: Samira Memarzadeh

 

Fotos: © Bridges – Musik verbindet


Ensemble Dusti

The Ensemble Dusti (Persian for friendship), which is comprised of lay musicians, plays transcultural music from the North, South, East and West. They interweave sounds and instruments from different contexts – full of timbres, anecdotes and danceable rhythms. In weekly, creative rehearsals, each ensemble member contributes in his/her own way: Song suggestions, rhythmic or improvisational talents, and amicable humor. Their combined culinary, historical, and music knowledge as well as diverse language skills allow the ensemble to go deep into the interpretive layers of the songs.

 

The ensemble was founded in early 2022 under the direction of Samira Memarzadeh, performs about 2x a year and combines instruments such as sitar, kanun, harp, flute, frame drum, and saz.